petak, 12. srpnja 2019.

8. Majčino ogledalo




Tragajući za istinom i vlastitim oslobođenjem, turobno opisane u priči Sobica, sada s olakšanjem, i još uvijek u sobici,  budan, ali neprestano pognute glave, kao da bezglasno govorim molitvu, gledam u prostor u uglu sobice u kome je trebalo stajati ogledalo. Izbjegavam pogledati u tom pravcu kako bih izbjegao vidjeti ogledlo i pogledati svoj odraz u njemu, skrećem glavu i želim da izbjegnem pogled zadovoljnog osuđenika.
Skrenutom pogledu tražim utočište dok mi, nakon podsvjesnog stanja i sna, u svijest navire sjećanja na stvarnost i prelijepo ogledalo, koje je uistinu postojalo u našoj stvarnosti i koje je obilježilo majčin život.
Opisi su po sjećanju i majčinom pričanju, ali sve se uklapa lijepo profilisani pravougaonični ram što dominira konturama ogledala. Njegova žuta patinasta boja imititacija je pozlate, urađena je tankim listićima šlag metala, koji prekrivaju lijepo urađene reljefne aplikacije grančica hrasta kitnjaka, prepune listova i grupisanih žirova. Njegova toplina pod rukom jasno ukazuje da je izrađen od punog drveta. Stručnjaci za starine bi rekli da je to dobra i uspješna imitacija neorokoko stila iz druge polovine devetnaestoga vijeka, sa zaobljenim ivicama i ukrasima na uglovima i na sredini rama, a motivi su elementi flore. Prisjećam se od ranije, da je poleđina ogledala zaštićena tankim, već dobro potamnjelim, jelovim daščicama na koje je ukovana starija, izgleda originalna, alka za kačenje, izrađena od tamno plavog metala. Sa ovako zaobljenim ivicama rama ogledalo djeluje bogato, moćno, ali nježno i prijatno. Kada se prvi puta stane ispred njega postane jasno da je takvo ogledalo bilo namijenjeno damama i da je činilo dio ženskog, uglavnom otmenog, namještaja.
Ovo ogledalo, što bilo je obješeno na jednom zidu u majčinoj sobi, u kojoj sam provodio dio ranog djetinjstva o kome stalno pričam. Slično, ili isto, možda izrađeno kod istog majstora, vidio sam jedno ogledalo u staroj antikvarnici u Sarajevu. Ugledavši ga zastao sam, stao kao ukopan i ostao ukočen! Nije me ukočlo njegovo iznenandno izranjanje iz nesređene gomile, možda vrijednih, ali neuglednih starina, niti njegov otmeni izgled i blješteća zlatasta boja rama i lijepi i jasni izraženi ukrasi na njemu, niti brzo preptpostavljena starost, za koju sam u trenu procijenio da je ogledalo staro najmanje stotinu pedeset godina. Stajao sam ispred  i netremice zurio u ogledao kao da gledam starog poznanika i čekam da mi uzvrati pogledom, osmijehom, rječju, nekom kretnjom ili da mi nekako naznači da me prepoznaje i da me se još sjeća. Omađijan u pokušaju da se prisjetim gdje sam ga, ne vidio, već svakodnevno viđao, krenuo sam prema ogledalu da ga izbliže i bolje razgledam. Ušavši u antikvarnicu pomicao sam se teško, korak po korak, i primicao se sve bliže i bliže, sve dok na caklini staklene površine ogledala nisam ugledao svoj odraz. U ogledalu, položenom direktno na stari rasklapani hrastovi klasični parket na podu antikvarnice, malo ukoso naslonejenom na policu prepunu starih požutjelih i vjerovatno prašnjavih knjiga, u stojećem stavu stajao je odraz čovjeka u punoj veličini odozdo i s visine me gledao pravo u oči. Ubrzo shvativši da je to moj odraz, posmatrajući se u njemu netremice, osjećao sam se kao malo dijete, koje je tek spoznalo da postoji i rado bi da se poigra sa likom iz ogledala, napravi neku grimasu, da mu pokazuje zube i plazi jezik ili da se bezrazložno radosno i veselo smije. Instiktivno sam želio pomilovati ram i dodirnuti lik u ogledalu, poželio da ga izvučem vani i ljubeći ga zaklonim. Iskustva dječijih psihologa govore da su prve reakcije male bebe na ogledalo najčešće čuđenje, strah, pa radoznalost i da je zato dobro da pored bebe pored ogledala bude majka, otac, ili neka druga poznata odrasla osoba, kako bi ih beba vidjela u ogledalu, time dobila zaštitu i osjećala se sigurnom. Stojeći pred ogledalom u antikvarnici osjetio sam da se sve pomenute bebine reakcije miješaju i sudaraju u meni. Pokušavao sam prevladati čuđenje, jer mi nije bilo jasno otkuda navire i stalno nadolazi moja bliskost sa ovim starim antikvarnim ogledalom i otkuda tolika uvjerenost da se mi poznajemo. Stalno nepomičan, stojeći tik uz ogledalo i neprestano gledajući u njemu sebe, zapravo muški lik u odrazu ogledala, nesvjesno sam pokušavao pronaći neki lik ili biće potrebno malom djetetu ispred ogledala, koje će mi dati sigurnost, dotaći me, malo odgurnuti i osvijestiti i vratiti u stvarnost u prostoru ove neuredno pretrpane i zagušljive, ali meni odavno ugodne i drage antikvarnice. U tim trenucima niko nije ulazio niti izlazio, nije bilo glasa, šuma ni zvuka u tom opustjelom prostoru nabacanih starina i sudbina i odbačene istorije, u kome sam, gledajući svoj lik u odrazu ogledala ispred mene, počeo da tonem u nejasan bezdan sjećanja i davnih događanja.
- Mogu li pomoći?
Trznuo sam se i, čuvši nježan ženski glas, i iz dalekog sjećanja vratio se u stvarnost. Kao u magnovenju primijetio sam da iza police, prepune velikih tvrdo ukoričenih požutjelih knjiga, meni i ogledalu, prilazi mlada žena, prodavačica. Pribrao sam se i razaznao figuru u dugoj nježnoplavičastoj haljini, srednje visoka, zelenooka, s dužom smeđom kosom, punih nasmiješenih usana, blijedih obraza i visokog čela, pravilnih, ali jedva primjetnih obrva, ne naročito, ali i lijepa, sva privlačna. Dok se sporim korakom mlade tigrice iza ogledala kretala prema meni, počeli su se preklapati njena silueta i silueta mog odraza u ogledalu i povremeno stapati u jedan, a malo zatim umnožavati u više likova. Njene kretnje činile su privid da nas je u tom malom prostoru antikvarnice bilo čas samo jedno, čaš dvoje, malo zatim troje, čas smo stajali jedno pored drugog, spajali, pa se ponovo razdvajali. Dolaskom te žene osjetio sam neobjašnjivo olakšanje kakvo, to tvrde psiholozi, osjeti beba koja je, pred nepoznatom dubinom u ogledalu i u nepoznatom prostoru ispred sebe, u liku koji vidi u ogledalu i biću pored sebe, dobila istovremeno pomoć i zaštitu. Sljedećeg trenutka učinilo mi se da vidim moju majku kako stoji pored svog, meni poznatog, ogledala!
- Gledam ovo ogledalo. Lijepo je! – odgovorio sam odlučno i bez razmišljanja, a da prije toga nisam pozdravio ženu i zahvalio na ponudi za pomoć, nisam upitao otkuda ovo ogledalo ovdje, ko je bio raniji vlasnik, zna li se njegov majstor, koliko ogledalo košta i da li je za prodaju, niti sam znao imam li kod sebe novac kojim bi ga mogao platiti.
Prepun nepostavljenih pitanja, koja, jsano, nismu mogla ni dobiti odgovore, nisam potvrdio njegovu kupovinu, ali bio sam sasvim siguran da je to ono isto ili potpuno isto ogledalo koje je nekada imala moja majka. Sličnost ovoga ogledala i onoga iz moga sjećanja bila je tolika da sam bio siguran da sam pronašao ono što sam, razotkrivajući dubine moga djetinjstva, istina nesvjesno, dugo, godinama tražio. 
Mamino ogledalo, kako smo ga zvali, bilo je dio majčinog života obilježeno dijelovima koji se mogu smatrati samo njenim okvirom u koji je ona postavljala i redala sličice iz svih naših života po svojoj želji, potrebi i konačnoj volji. Diveći se ogledalu u antikvarnici, koje je čekalo svoga kupca, postao sam uvjeren da je ono uistinu majčino i više mi nije bilo važno da li je to ono isto ogledalo ili je neko sasvim drugo i različito i koje je, možda, samo njegova uspješna kopija, ili ga je, što je moguće, napravio i ukrasio isti majstor.
Napustivši antikvarnicu i ne kupivši mamino ogledalo, uz njega sam ostavio i dio svojih sjećanja, koja su dugo čekala da ih postanem svjestan, ali koja su imala svoj prostor i bitisanje.
Možda je sve to bilo ovako. Moguće je. Majka mi je pričala, a ja samo pamtio. Nikada, do sada, nisam ništa zapisivao. Majčin duh, njena sjena i njena neizmjerna ljubav su svjedokom moje opčinjenosti njenim ogledalom. Drugačije, valjda, nije ni moglo biti.
Odmah nakon vjenčanja, 1950, otac je kupio i majci donio veliko ogledalo, što be se, i u drugim kulturama, na mnogim drugim prostorima, u drugom vremenu i u različitim porodičnim prilikama, to smatralo svadbenim poklonom i bilo bi premetom zajedničke radosti i zadovoljstva. Ali u Socijalističkoj Federativnoj Republici Jugoslaviji, u prvim poratnim, pedestim godinama minulog vijeka, upamćenih po dugotrajnim katastrofalnim sušama, preživljavanju na ivici gladi, prinudnom oduzimanju viškova poljoprivrednih proizvoda, obnovi ratom porušenih domova i izgradnji i industrijalizaciji zemlje, sukoba sa velikim svjetskim državnicima i državama, dobrovoljnom i prisilnom odricanju od svih luksuza i sveopšte neimaštine, kada se nije imalo dinara da se kupi dovoljno soli i šećera, kupovina nepotrebnog luksuznog ogledala, koje je moglo koristiti samo za ukućno besposličarenje, ocijenjeno je drskim porodičnim bezubrazlukom.
Očev otac, moj dedo Hajder, kao starješina ovećeg seoskog domaćinstva, u selu Suhodol, na području Oboraca kod Donjeg Vakufa, u kome su, sa petnaestak drugih duša, živjeli i moji, tek vjenčani, otac i majka, odmah je osudio i proglasio nepotrebnom kupovinu nekorisnog luksuznog predmeta - velikog ogledala. Pretpostavljajući, s pravom, da je ogledalo nepotrebno i vrlo skupo, izgovorio je teške riječi ocu, ukazujući mu da se teško preživljava, dok on kupuje luksuze. Sve je bilo, zapravo,  upućeno mojoj majci, kojoj je otac namijenio pokloniti ogledalo. Dedo je govorio grdnje koje su drugim ukućanima izgledale kao da ih čita iz njihovih glava i s vrha njihovog jezika, samo što su, tako im se činilo, bile mnogo blaže nego što bi ih oni sami izgovorili. Oboje, majka i otac, mirno su i poslušno saslušali i otrpili svaku riječ prijekora i poneku izrečenu uvredu, jer se u višebrojnoj kućnoj zajednici moralo biti poslušnim i bez odgovora saslušati prijekore. Imali su neiskazano razumijevanje za ljutnju ostalih ukućana, koji su, majka se sjećala, bili uskraćeni za mnoge životne lične i zajedničke potrebe, a posebno njihove djece, jer nije bilo dovoljno novca da im se redovno kupuje, posebno one potrepštine kojih u kućnoj proizvodnji nije bilo, kao što su dječije gumene čizmice, naprimjer.
Razumijevajući njihovu ljutnju majka nije imala razumijevanja za otvoreno iskazivanu netrpeljivost nekih ukućana, koja je nastala odmah nakon što je otac donio ogledalo u njihovu sobu. Osjećajući povremenu nelagodu zbog poklona, zbog koga je bila u zavadi sa svim kućanima, a u kojoj je trebala da provede cijeli preostali život, da rađa i odgaja djecu, bila je, pričala mi je, vrlo čestvo dvojnog raspoloženja: čas je smatrala da ogledalo treba vratiti, jer je ono uzrokom kućne svađe i netrpeljivosti, a čas je smatrala da ovaj poklon nije valjan razlog tolikog razdora koji je zavladao ukućanima u, inače složnoj, porodici. Uostalom, zašto bi se odricala i odbacivala poklon kome se obradovala, koji je bio dokaz muževljeve ljubavi, pa je majci ubrzo postalo ogledalo dragim, kasnije sve dražim, ne radi njegove vrijednosti i ljepote, koje ona uistinu nije ni bila svjesna, niti je tome pridavala značaj, već zbog očigledne očeve pažnje i javno iskazane očeve ljubavi i njegove zaštitničke uloge, na koje su ukućani bili i ljubomorni. Zadovoljnom i radosnom majku je činilo saznanje da se njen muž nije pravdao svome ocu zbog kupovine preskupe, uistinu nepotrebne, stvari i odlučno je, pričala je ponosno majka, odgovrio ocu da je kupovina ogledala njegova odluka i da dio svoje državne plate može trošiti kako hoće i niko mu ne može zabraniti kupovati što on povremeno zaželi. Bilo je očito da se, pored ljubavi nastale iz odnosa dvoje mladih supružnika, donedavnih ašiklija, počinje događati i njihova ekonomska neovisnost od ostalih članova velikog zajedničkog domaćinstva, uzrokovana sigurnijim stalnim primanjima zahvaljujući državnoj službeničkoj plati, koju je primao moj otac. U kući, sada ispunjenoj i porodičnim nesporazumima, majka je prikrivenije, ali i još intenzivnije osjetila ljubav prema svome mužu, mome ocu!
Iz te ljubavi uskoro, 1951, rođen sam kao njihov prvi sin.
Biloški, naravno, nisam mogao saznati i memorisati informacije kako se osjećala majka tokom, i nakon, prvog poroda ili kako se ponašao moj otac kada je saznao da je dobio sina: prvo, pa muško! S vidnom sjetom majka mi je nekoliko puta pričala o tim danima naših života i uvijek je izgledalo, ili mi se tako činilo, s toliko strasti i radosti, kao da sve priča prvi put. Sadržaj svake priče bio je gotovo isti, ali opisi detalja dobijali su poneki novi opisni ili jezički ukras i što je dublje ulazila u priču bilo je sve očitije da je njena ljubav prema svojoj djeci postajala sve snažnija i duhovno i biološki najvažnija, primarna, svrha i smisao njenog života i zbog toga, razumljivo, bila je moto svih njenih narednih priča.
Majčine životne priče i moje pričanje o drugim licima i ličnostima, od dragih do nedragih, koje u Fragmentima pominjem, a bili su dio moga života, prepričavam po sjećanju i ne mogu ih sve označavati navodnicima, jer nisu bile bilježene i zapisane, niti sam ih zapamtio da ih mogu doslovce ispričati. Ponešto mogu, jer su neke misli i izreke ostale duboko urezane u moj mozak ili moje srce i znatno se razlikuju od neuspjelog pokušaja da čitaoca, moga trenutnog sabesjednika, uvjerim da je moje kazivanje najčešće autentično i uistinu odraz stvarnog.
Vrlo često sanjam stvarnost! Ono što bih odsanjao najčešće je već bilo i prošlo, ali najčešće i istinito. Srećom, budućnost ne sanjam, jer proročansko iščekivanje nadolazeće istine ne bih dugo izdržao i odavno bi moj život odavno postao prošlim. Budućnost sanjam samo dok sam budan. Zato mi je snoviđena budužnost najčešće neostvariva!
A kazivanje u prvom licu jednine nije samo narcisoidnost, mada je ima, već je to, uglavnom, iskren pokušaj da pričom o sebi, zbivanjima i događajima u kojima sam neposredno učestvovao, koje sam osjetio i doživio, pokušam ispričati kako se to nešto, nešto meni važno, dešavalo, na koji način sam to osjetio i doživio i koliko je na mene uticala prirodna i društvena sredina u kojoj sam obitavao ili koliko sam ja, uzvraćajući na sve porive i podražaje, svjesno ili nesvjesno, posredno ili neposredno, imao uticaja, posebno na društvo i okruženje u kome sam se rodio, radio i živio.
Likovi, puno ljudi, uvijek ih je puno bilo, i još ih puno ima oko mene, sve se uvijek dešava sa ljudima i zbog ljudi.
Svaka priča, i ova, namijenjena je ljudima koji hoće da je čuju. Priča o ovom ogledalu, u kome sam gledao svoj odraz ranog djetinjstva, kao odraz nekog drugog i drugačijeg čovjeka, priča je o porodici kroz vrijeme i živote. To je mamino ogledalo, darovano joj je u vremenu društvenih preslagivanja i ličnih previranja, kupljeno je očevom željom i zakićeno nevidljivom mladalačkom ljubavlju, čuvano je majčinom srećom i njenom uzvraćenom ljubavlju, zapamtilo je porodičnu istoriju i obogatilo njene aktere.
 Rekoh već ranije da je za sve krivo - ili zaslužno - majčino ogledalo!


Gornji Vakuf-Uskoplje

Zapisano: 24.10.2014. godine                                         Enes Čemer
Dopisano: 12.07.2019. godine