Spavam i
sanjam, čujem sebe kako govorim.
Ova soba,
bolje reći sobičak, odmilja smo je porodično zazvali sobica, dva sa tri, nije
nešto vrijedan i posebno značajan arhitektonski prostor da bi se o njemu pričalo,
još manje pisalo. Ona je jednostavan dio
prostranog stana, čak i za evropske prilike vrlo velikog, od 105 kvadrata, koji
sam dobio, a kasnije otkupio u poslijeratnoj privatizaciji, od firme u kojoj
sam radio. Pravedno i pošteno? Sa stanovišta tadašnjeg samoupravnog
socijalističkog društvenog uređenja bilo je nešto polovično, nešto između – ni
potpuno pravedno, niti potpuno pošteno. Tako je u tadašnjam društvu bilo.
Stanove u onom sistemu, kao i sve društvene društvene privilegije, u svim
sistemima i društvenim uređenjima, dobijali su oni koji su, barem „za prsa“,
bili u prednosti nad svojim suparnicima.
Da sam ranije
morao da biram i razdvajam fragmente iz vlastitog života na one koje želim da
ostanu u mojoj trajnoj memoriji i one koje želim da izbrišem, vjerovatno ne bih
odabrao sobicu za vječno pamćenje, a još manje bih našao opravdanja da o njoj pišem,
tačnije tipkam.
Kako
starim i polako, ali sigurno, nestajem, shvatio sam da nisam imao pravo. Sobica
se sama nametnula kao jedna od prvih i važnih tema o kojoj nerado pričam, ali rado,
s velikim zadovoljstvom i sjetom razmišljam i tpikam. Može se ispostaviti da je
i meni, kao i cijeloj porodici, djeci posebno, svakome od nas u našim fazama
života, sobica bila najvažnije stjecište i utočište. Djeci u djetinjstvu, a
meni u posljednjim danima završne starosti.
Danas, u ljeto 2019. godine, koliko mogu, i
koliko mi porodične okolnosti dozvoljavaju, ovdje – u sobici - radim ponešto iz
zadovoljstva nastojeći da ne ometam druge, uzmem harmoniku, mada sve rjeđe, i
sviram meni drage sevdalinke, izležavam se ili nakratko popodne odspavam. Sve
češće u sobici prespavam cijelu noć. Podsvjesno, što ne priznajemm ni sebi, pripremam se da u ovom, stvarno - ponekada samo
simbolički - tjeskobnom prostoru, provedem dio preostalog života, koji - sada
pouzdano znam - neće trajati još dugo. Srećom ni ja ne znam koliko dugo. Vjerovatno
je to još jedan od razloga zašto i pišem o sobici. Sobica je vremenom postala simbolički
odraz naših pojedinanih života i zajedničkog porodičnog života. Možda će sobica
biti moje posljednje ovozemaljsko utočište i posljenja veza sa Stvarnim
Svijetom.
Ali, iako mali, ovaj prostor s dovoljno
prozrake i dnevne jugoistočne svjetlosti i dobro riješenim centralnim grijanjem
zimi, omogućava da se ovdje i ududuće, kao i godinama ranije, u svako doba
godine može odvijati intenzivna umna, ali ograničena fizička aktivnost. Ovdje
nema prostora stolu za peglanje veša, već su, još davno po useljenju 1982, prvi
puta uredno poredani omanji radni đački stol, jednostavna drvena radna stolica,
ormar od iverice s prekrivnim lakom u imitaciji tvrdog slavonskog hrasta
lužnjaka i nakrivljenim lijevim vratima, još nekako naslonjenih na već iščašenu
baglamu. Nasuprot stola, ispod prozora, uglavljen je omanji krevet, gotovo
dječijih dimenzija, napravljen od iste iverice, na čijoj stranjači iznad
uzglavlja još stoji požutjela etiketa oštećenih bridova, s porukom da je napravljen
u tvornici namještaja iz Bosanske Gradiške. Sada, i najčešće je tako, prekriven
je nesrazmjerno velikom i toplom sivom vunenom dekom, a supruga po potrebi
preko deke prekriva veliki čisti čaršaf, kako bi se pod širom otvorenim balkonskim
prozorom, i na dobroj prozraci, prosušile ručno razvijene tanke jufke za pitu i
dobro osušile znatno deblje žućkaste jufke za rezance, domaći pilav, ili jufke
za nezaobilaznu bajramsku baklavu. Jednostavnu montažu još jenostavnijeg
namještaja, namijenjenog za opremanje dječijih soba, tada smo raspakivali i
završili porodično i timski, međusobno se potpomažući prateći priložene montažne
skice i uputstva. Prva prostirka u sobici bio je skromni bosanski vuneni ćilim
ovdašnjih privorskih šara, koji su tradicionalno ručno tkale ženska čeljad
Privora, prostrt na jeftinu sintetičku podnu prostirku, svijelo smeđi itison,
proizveden u Bačkoj Palanci, direktno nalijepljen na grubu betonsku podnu
ploču, bez drvenog poda ili parketa, kako bi izgradnja, tada društvenog, a
nakon otkupa, našeg stana, bila što jeftinija. Popustljivost prema novatorijama
i neshvatljiva postiđenost od tradicionalnog, uz nagovor djece, bili su razlozi
da ćilim zamijenimo sintetičkim tepihom plavičaste boje i čudnih šara, koje su
bile neuspješna imitacija ćilima perzijanera. Na zidovima nema slika, samo moj
crtež i pokušaj da prikažem krik djeteta u dječijem strahu, i godišnji kalendar
ovdašnje privatne firme.
I
najkraći popodnevni boravak u ovom prostoru neodoljivo podstiče nagon na
spavanje ili izležavanje, što je na ovom istom krevetu bio, i ostao, uobičajen
popodnevni ritual nekoga od članova porodice, supruge i mene, posebno, a ni
mlađima nikada izležavanje nije bilo mrsko.
Ali
kada bi se svi protekli događaji u sobici, sve duhovne radnje i aktivnosti,
posebno čitanje, pisanje, crtanje, slušanje preglasne muzike, pjevanje ili
nevješto sviranje, mogli nekako sadržajno sabiti ili vremenski izraziti,
nagrnulo bi lavinu dragih sjećanja i uspomena na lijepe trenutke, ali i nemile
uspomene, koje su ostale urezane u sjećanje i nigdje zapisane. I zato, čini se
da, konačno, nadođoh do istine, bilo bi nepravedno prema ovom prostoru i ljudima
i događajima nezabilježiti barem mali dio.
Odmah
nakon useljenja u ovaj stan, rekoh 1982, odmilja smo ovaj prostor nazvali
sobica. Jezički običnu imenicu izgovarali smo s nekom neobjašnjivom toplinom i
treperivom radošću u glasu, sentimentalano i zaštitnički, kao da smo
predosjećali, ili smo već tada, ne znam zašto i kako, znali da će sobica
svakome od nas značiti više od običnog prostora za stanovanje, mada uređenje,
prostirka i namještaj nisu bili u skladu s tim odnosom, jer sve je bilo
preskromno i prejeftino. Ali sve je bilo funkcionalno, sa svrhom i imalo je
dušu. Uvlačeći se u naše živote, kao što smo se svi mi, samo u različitom
vremenu i s različitim razlozima, uvlačili među njene zidove, sobica je postala
svjedokom i saučesnikom važnih događaja iz naših života, započetih prvim
dječijim snovima od kojih neki traju do danas.
Pored
te duhovne i sentimentalne povezanosti sa svima nama, njenim korisnicima, njen namještaj
u nama je dobio, i bukvalno, njegovu, fizičku zaštitu. Dijelove namještaja
skromnog kvaliteta niko nije smio pomjerati, premještati, vući po ćilimu, udarati
i skakati po njemu, naglo zatvarati vrata ormara ili, što je posebno bilo
nedopustivo, odvrćati šarafe i pričvršćivače međusobno spojenih stranica i
dijelova namještaja. Ako se to desilo, slučajno ili namjerno, pa se, recimo,
nakrivilo lijevo krilo ormara, moglo se smatrati da namještaja nema, da se
potrebno zaduživati novim potrošačkim kreditom i kupovati drugi namještaj. Ili,
što je već doživljeno, moralo se duže vremena trpiti stalno spadanje već
rasklapanih vrata sa baglama, ili ponovo, uglavnom, neuspješno pokušavati
utisnuti tek otpale ručke, što su ostale u ruci nakon pokušaja otvaranja krila
ormara, ili razočarano gledati u rupe od odvaljenih dijelova iverice, koja, kao
nezarasle rane zjape, a iz njih ispada drvna piljevina i komadići iverja. To bi
se nekako i podnijelo, ali teško se podnosio neugodan miris ljepljive mase koja
je od tog raznolikog tkiva, uz tehnologiju nekada važne tvornice iverica u
Blažuju, omogućila izradu ploča za namještaj svih vrsta i komercijalnih naziva.
Ubrzo smo spoznali da je sav namještaj, krevet posebno, veoma osjetljiv na svakodnevno
i intenzivno korištenje, i da se raspadanje njegovih dijelova od iverice može
odogodi i usporiti samo ako ga svi budemo čuvali i pazili, gotovo njegovali. To
smo bespogovorno svi činili. A sobica, kao da je iz nje izvirala neka
nevidljiva snaga, uzvraćala je udobnošću i svojom prostornom, sobnom, toplinom,
privlačila nas sve u svoj mali prostor i podsticala sviju da se u njemu, ili
zahvaljujući njemu, emocionalno susrećemo i interesno povezujemo, kao i sa onim
izvanjskim, prvo blagonaklonim, ali i nemilosrdnim stvarnim svijetom realnih
ljudi, stvari i događaja.
Prvo
kćerka Amra, pa sin Amir, u različito vrijeme, u periodima ranog odrastanja i
dječijeg dozrijevanja, s potpuno istim, ali i različitim praktičnim potrebama,
u različitim stanjima i različim emotivnim intenzitetom, u sobici su
doživljavali i spoznavali negativna i pozitivna životna iskustva. O tome nismo
nikada govorili, niti sam dobio njihovu potvrdu, ali znam da su, odrastajući i
boraveći u sobici, prolazili svoja vlastita iskustva i samo njima poznata
emotivna stanja sreće, zadovoljstva, nade i ljubavi, straha, ljutnje, zavisti,
ljubomore, srama, stida, gađenja, tuge ili žalosti. Svi naši lični životi i
svijet koji nas je okružio, bili su, i još su ostali, toliko raznoliki da je
samo trebalo pokušati odabrati i utopiti se u to neko emotivno stanje ili će
ono odabrati nas. Nisam siguran šta je gore! Nečemu sam svjedočio ili
učestvovao u nekim događajima i izražavanju emocija, ali samo onoliko koliko mi
je to bilo dozvoljeno ili koliko sam ja bio spreman da uzmem učešća u realnim
životima tih malih, mladih i krhkih bića i, uskoro će se ispostaviti -
naprijeko zrelih ljudi.
Sobica
je zapamtila mnoge naše započete i neodsanjane snove. Svi smo ih imali, pamtili
ili zaboravljali.
Nastavak
ove priče nije filmski scenarij i nema potrebe praviti bljutave opise nečega
što je izmišljeno, fikcija. Meni, ovim zidovima, ovom računaru, stolu na kojem
tipkam, stolici na kojoj sjedim i stvarima oko mene, nije potrebna laž da bih
dočarao stvarnost. Ova priča i tekst nema sudbinu isplaniranu i preodređenu za
javnost i ne očekuje se njeno javno procjenjivanje i verifikaciju, ne dodvorava
joj se. Ona je samoispovijest vlastitoj savjesti i prošlosti, koja svojim
postankom i pojavljivanjem i budućnost njenog glavnog aktera privodi svome
kraju. Nije jednostavno, ali: sada neću govoriti o proživljenom, već prenosim
odsanjano! Sâm sam sebi svjedokom, a oni koji me poznaju dobro, znaju da sam
često bio u prilici da prepričam kako vrlo često odsanjam stvarnot.
Ležim u
sobici i sanjam, registrujem i pamtim san. Vidim vlastito tijelo, kreće se izvan
mene, pratim ga u poznatom prostoru i nemoćno ležeći iščekujem događanja. Nemam
straha, samo je zebnja da ne propustim detalje.
Sada se
ja krećem, postajem svjestan da sam ja sada ono tijelo. Razgledam sobicu, sve
isto i na svome mjestu i sve poznato. A na podu, ne na zidu, kako bi to trebalo
biti, ispod prozora, pored ormara, u uglu, dvostrano naslonjeno na dva zida,
zaklanjajući ugaonu prazninu, stoji oveliko zidno ogledalo. Ogledalo nije dio
sobice i njenog namještaja, i zato mu ne pripadaju dijelovi naših života, kao
što pripadaju ostalim dijelovima namještaja. Ogledalo se prvi, i jedini, puta
ukazuje samo meni, zato njegovo povezivanje sa ostalim ukućanima nije bilo razložno.
Ovo ogledalo ima svoje vlastito bitisanje, a njegova indirektna imaginarna veza
sa ukućanima, sa svima mojima, jedino je preko mene. I ma koliko san, i ovo ogledalo
u mom snu, meni izgledali stvarno i realno dokučivo, dotle, djeci i supruzi sve
je, naravno, nestvarno, prazna igra mašte, nestvarno mozganje i potpuno prazno.
Dok rogobatno stoji dolje na podu sobice, gdje mu nije mjesto, meni ogledalo
izgleda potrebno, praktično i dekorativno. Čini se da sam i u snu svjestan da
je svima mojima je ono samo fikcija, laž. Njima ogledalo ne postoji, ne izgleda
nikako, mada može da bude i rustikalno, zastarjelo, ružno i nepotrebno. Može i
suprotno od svega toga, čak. Svejedno im je. Razumijem njihovu racionalnost i
realnost svake vrste. Iako vidim njima nepostojeće ogledalo, ja, ipak, nemam
fantazmagorije, halucinacije, utvare, opsjene, varljive slike.
Mene
guše emocije i san mi ne da mira.
U snu sjedim
na krevetu, zurim u ogledalo i silno naprežem um i podstičem ga da mi vrati
neke stare slike iz života, neka ih ne razabire i odabire, jer su sve moje ma
kako bile nejasne i maglovite, ružne, lijepe, vesele ili tužne. Sve, ovaj prostor
u sobici i namještaj i ogledalo na podu i moj odraz u ogledalu, pojedinačno i
sve zajedno, često, a kako starim sve češće, izazivaju mi mirne i poželjne
halucinacije i jasno izlistavaju događaje i vrijeme od kada sam postao svjestan
svoga postojanja, kada sam se radovao prvim uspješno napisanim školskim
zadaćama i prvim naučenim recitacijama. Ili, što je bilo znatno ksnije, dok sam
iz ove sobice slušao neizdržive tonove
prenapregnutih žica zlatnožute tamburice, koja onako nova i nerazrađena,
jadnica ciči, kao da se otima ispod nespretnih, ali upornih prstića moje kćerke
Amre u pokušaju da odsvira lakšu melodiju neke sevdalinke, šokačke ili
dalmatinske pjesmice. Neki drugi dan, opet, iz sobice bi dopirali zvukovi
klarineta u pokušaju sina Amira da odsvira neku očigledno laganu melodiju od dvadesetak
nota, koje mu je zadao nastavnik Fićo, trubač, dirigent i voditelj limene
glazbe gradskog dobrovoljnog vatrogasnog društva, i više su podsjećali na pisku
mladog laneta dok u ranom jutru traži srnu da podoji nabreklo majčino vime. Nas
dvoje, supruga i ja, smo se zgledali i bodrili ih. Njihova pitanja da li ovo valja, a u namjeri da
roditeljska laž dokuči praktičnu pedagošku svrhu i da podstakne na još bolji
rad, slijedio bi naš odgovor da im je
svirka odlična. Djeca, naravno, nisu bila baš toliko naivna, znali su da
odsvirano nije zvučalo dobro, naprotiv, ali su jasno iskazivali zadovoljstvo
uzvraćenom i očekivanom podrškom. Kasnije ćemo slično lagati i o Amrinoj prvoj
piti. Nakon što je, kao mali djevojčurak, iznijela i servirala svoju prvu
razvijenu i pečenu pitu da jedemo, uslijedilo je pitanje: „Valja li?“ Naravno, gotovo uglas naš odgovor je bio: „Odlična je!“ Ali, Amra je uvijek bila iskrena i tačna: „Nemojte lagati! Nisam ja budala!“ U
našem roditeljskom zadovoljstvu, u ovom slučaju bez realnog osnova, i našim sve
češćim namjernim pedagoškim lažima, kojima smo pojašnjavali njihovu i našu
aktuelnu sadašnjost i stvarnost, nalazili su duhovno utočište i podsvjesnu
zaštitu. Sve pojavno i skriveno osjećalo se i doživljavalo još intenzivnije u
danima kada su se u našim životima, i neposrednom okruženju, neobjašnjivom
brzinom i neshvatljivom intenzivnom snagom razvijali mnogi nejasni i
nerazumljivi događaji. Sa ekrana tek
kupljenog televizora marke Sharp iz naših komšiluka odasvuda počele su da teku
rijeke izbjeglica, kamere su bilježile jasne tragove ljudske krvi i kolone
tenkova i oklopnih vozila, zastrašujuće vriske i kuknjavu i plač, najdjačavaju
grrmljavivine zastrašujućih prijetećih i poganih riječi, uz zaglušujuće
eksplozije granata i huk plamena sa crvenih krovova tek sagrađenih kuća.
Odjednom
- djeca su počela prebrzo odrastati, a odrasli još brže starili.
Počeli
smo na silu spoznavati da pokušaji svirke, ili neki drugi, ali naši događaji
unutar zidova ove sobice, ni nama više nisu toliko važni i da nam drugi već
nameću naše potrebe i nameću svoje vrijednosne sudove o svemu, radi čega su
ubrzo nestajali iz naših života i sjećanja i bili potiskivani onim sve gorim i
ružnijim, ali stvarnim. Tek kasnija spoznaja da su mnoga naša utješna i
pogrešna objašnjenja, prepuna naivnih zabluda, bila teška i opasna laž, djeca
su to teško doživjela, a mi roditelji još teže .
U ovoj
sobici djeca su živila intenzivnije, učili su i uskoro naučili život, a mi smo
te iste živote gledali u nekom imaginarnom ogledalu, gledajući njih i videći
sebe, kao što ja, dok sanjam, gledam sebe u ovom ovelikom, ali imaginarnom,
zidnom ogledalu ispred i vidim drugog čovjeka. Počinju da mi se pričinjavaju
likovi u mimohodu, prvo kćerka, koja je nedavno sobicu zamijenila drugom, većom
sobom, a onda sin, kome je sobica pripala i bila svjedokom dok on postaje
dječakom, pa supruga nabreklih očiju i suzama natopljenog lica.
Ovdje,
u ovoj sobici, dok je proslavljao osamnaesti rođendan i slavio punoljetstvo, sin
je dočekao rat!
Ubrzo,
trideset pet dana od punoljetstva, bez ijednog dana priprema i vojnih vježbi,
odjednom i naprasno, dojučerašnji dječak postao je punoljetni mladić i odrasli
vojnik, dobio je i zadužio vojnu uniformu i poluautomatsku pušku. Pušku je
razdužio po potpisivanju mira, a kompletna teška maskirna uniforma ostala je da
nas sve podsjeća na praznine u našim životima.
U ratu
sobica je postala, bila ustrajala do kraja da bude zaklon i zaštitnik.
Smještena između dvije velike sobe, dnevne i spavaće, sprijeda, ispred
balkonskog prozora, zaštićena visokom susjednom zgradom i sigurnim ulazom iz
stubišta na četvrtoj strani, bila je sigurno mjesto gdje se i u toku najžešćih
sukoba moglo skoliniti i osjećati sigurnim. Snajperisti s okolnih uzvišenja i
iz snajperskih gnijezda na Glavici, sa Zvizda i sa televizijskog releja, nisu
mogli sobicu ni vidjeti, nisu mogli naciljati i pogoditi. Manji broj ljudi se
ovdje mogao zaštiti i nije morao boraviti u prepunom zajedničkom podrumu
zgrade, u kome se stalno osjećao neizdrživi zadah ratnog znoja iz ljudskih
tjelesa i neprestano čulo histerično stenjanje ili vriska stanara u sjedinjenim
strahovima. I u sobici se čula zvonjava metaka koji probijaju aluminijske oluke
i metalna vrata garaža ili tupo udaranje metaka o vanjske zidove zgrade, o betonske
blokove na balkonima i prozorima. U ovom prostoru sobice puščani meci su bili
bezopasni i postali su uobičajena svakodnevica na koju su svi ukućani, poneki
rođak i komšija iz susjedne zgrade ili izbjeglica, ko zna otkuda, dok su
boravili u sobici kao sigurnom zaklonu, već bili navikli. Redali su se kao
sardine po podu ovog sobička, prespavali bi i već sljedećeg ratnog dana vojnici
su odlazili i nastavljali izvršavati ratne zadatke, a civili su neprestano
tražili zaklon od snajperista i nove načine za golo preživljavanje.
Sada
sam i ja ovdje u sobici, ležim, spavam i sanjam u vlastitom tijelu, ovdje, u
onoj istoj sobici, ali tada, dok su snajperisti vrebali žrtve i dok su njihove
sutrašnje pokretne mete ležale po ovom podu, vrpoljeći se kao polužive sardine,
ja nisam bio tu. Gledam svoj odraz u ogledalu na tom istom podu i nikako ne
mogu da se sjetim da li sam nekako, i ako jesam, a kako, tada i u isto vrijeme,
u tim kasnim noćnim satima i ranim jutrima, na drugom kraju svijeta u tišini i
miru, prisjećao se njihovih likova i susjećao sa svima njima i njihovim
patnjama. Muka mi nadolazi od naviruće rijeke patetičnih dokaza i patetičnih
priča, koji mi ovdje, u ovoj sobici, kao pretijesnoj sudnici, u mučnom snu,
služe samo kao pravdanje pred sudom za nenamjerno učinjeni zločin svima meni
dragim i manje dragim, poznatim i nepoznatim osobama. Nije bilo namjere, ali
zločin je učinjen, jer sam svima izbrisao memoriju i radost sjećanja na dio
svih naših života, koje niko ne može, niti želi, ni pokušati vratiti. Bio bi to
povratak u pakao prošlih, sadašnjih i budućih života. Sami smo u sobici, ima
nas dvojica, ja, kao optuženi, na jednoj i vlastiti odraz u ogledalu, kao moj
sudija, na drugoj strani. Svi predmeti oko nas dvojice, i ovaj ram ogledala i
krevet i stol i stolica i ovaj tepih, čak i onaj moj crtež na zidu iz koga
čujem krik dječaka, postali su, ili svjedoci, koji iznose optužbe, ili opet ja
kao porota porota, koja jedva čeka da mi presudi.
Instiktivno,
kao što se krivac hvata za bilo koju riječ podrške i samilosti, ili
samoljubivoj navici da prizovemo patetiku kada nam zatreba, smišljam patetične
nebuloze o ljubavi na daljinu. U ovoj,
mojoj i njihovoj sobici, kao mojoj sudnici, napokon, shvatam da ljubavi na
daljinu ne treba vjerovati, da ona ne postoji i treba joj odricati pravo na
postojanje.
O duši
se ne može govoriti neuko, niti ja ovako neuk, mogu govoriti o njoj. Duša se ne
može izvući iz tijela, toliko znam, i izvratiti da bi se izmjerila njena
veličina, pregledao njen sadržaj i iščitala osjećanja u njoj, o čemu se
neodmjereno često i patetično govori, pošto
je ona, kod svakoga, osjetilno prazna, ma kako je pokušali objasniti i opisati
njenu punoću. Našom dušom, dok to može, vlada naš um, i uglavnom je to vrlo sebično
i samostrastveno. A kada um izgubi snagu našom dušom počinju da vladaju, nama
nedokučive i često neprepoznatljive više sile i neukrotiva snaga viših sebičnih
ličnih interesa.
Srećom,
nestanak duše i njen kraj izvan naše moći i uticaja.
Cijelo
tijelo obuzima mi hladan znoj od pomisli šta im se, svima mojima i još mnogima,
moglo dogoditi. Drhtim u znoju pojačanim od nadošlog straha i spoznaje da je to
uistinu bilo moguće, da to nije iluzija i igrarija kao na filmu i nije najgori neostvareni
san. Mnogi su, ovdje i tamo negdje, kao kosturi nadživjeli druge, neki su
izgubili i ono malo preostale pameti, neki otimali bezživotna tijela od
razigranih i spretnih snajperista, neki i noću skupljali raskomadane dijelove
tijela najdražih i iste noći sahranjivali ih u pojedinačne ili zajedničke
grobnice. Mnogi još čekaju da im se dozvoli pravo da pronađu, pa sahrane
Nestalu, Nestalog ili sve svoje Nestale.
Za
ljubav treba nesebična duša. Za ljubav se treba htjeti i znati žrtvovati. Sve
drugo je patetika. Zapravo, sve drugo je laž!
Osjećam
hladnoću i nelagodne graške znoja što klize po vratu i nastavljaju kližući po
cijelom tijelu, gotovo pobožno i sa strahopoštovanjem ponizno saginjem glavu
prema ogledalu ispred mene, sanjajući zurim u moj odraz u ogledalu. U istom
odrazu vidim i onu sobu tamo, samo suprotno raspoređenih strana, gdje skrušeno,
pognute glave, pokajničkog, molećivog pogleda odozdo, sjedim ja, kao optuženik,
koji dugo čeka konačnu presudu. Istovremeno obuzima me neizreciva radost, kao
da sam ja tome zaslužan, što su mi živi supruga i djeca, majka i otac, braća i
njihove supruge i djeca, bliži i dalji rođaci i mnogi prijatelji i što broj
izginulih i osakaćenih rođaka i prijatelja nije i veći nego je neko izbrojao i
ozvaničio za porodičnu ili javnu upotrebu.
Ako
vjerujemo da je sudbina vladar naših života, tada vjerujemo i da nam je sve proživljeno
bilo predodređeno i konačno određeno. Mi smo, po tom uvjerenju, bili nemoćni i
zato smo, tako sami sebe uvjeravamo, čisti i nevini. Možda je vjera u sudbinu
jedina nada za smiraj, duhovno utočište i najbolja odbrana, u kojoj, zarad
vlastitog duhovnog mira, nalazimo objašnjenje za sve, a za tužne i neželjene događaje,
posebno. Umirujuće djeluje objašnjenje da je, valjda, sudbina tako htjela da po
volji sudbine tada ostanem živ. To je glavni duhovni oslonac, neprepoznatljivi pomagač,
najjače opravdanje za sve što je tada učinjeno, a bilo je loše, i najjači je argument
slabašne odbrane. Možda prizivanje vlastite sudbine u vlastitu odbranu nije, i
neće biti, dovoljno za vlastitu odbranu, ali boljeg načina nemam.
Prepustih se sudbini kao što se istinski vjernik prepušta miru u svojoj vjeri. Poslije teškog sna opustih se, jer je i u snu postalo
jasno da se ništa neće brzo završiti i da još, nepoznato koliko, treba čekati svoju konačnu presudu. Nisam bio oslobođen nijednog tereta, ali mi, ipak, bijaše lakše.
Gornji Vakuf-Uskoplje
Zapisano: 24.09.2014.
godine Enes
Čemer
Dopisano: 11.07.2019.
godine